Loading...
Wybór wydarzenia
Lokalizacja: | Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego - KRÓLIKARNIA | Zmień |
---|
-
OPROWADZANIE CHOREOGRAFICZNE "RZEŹBIARY W OGRODACH"
Lokalizacja: Ogrody Łazienek Królewskich, w pobliżu rzeźby Jutrzenka Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej (teren Ogrodu Modernistycznego)
Działanie Weroniki Pelczyńskiej i Magdy Fejdasz poświęcone twórczości artystek rzeźbiarek, które związały swoje życie oraz twórczość z Warszawą. Wydarzenie odbędzie się w Ogrodzie Modernistycznym Łazienek Królewskich, tworzącym wyjątkową przestrzeń dla dialogu między sztuką rzeźby, ruchem i naturą.
Spacer stanowi autorską formę interpretacji kobiecego dorobku artystycznego – łączy narrację historyczną z elementami choreografii i performance’u, wydobywając nowe znaczenia rzeźb prezentowanych na wystawie „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie. Ekspozycja ukazuje dzieła wybitnych Polek, które kształciły się w paryskiej pracowni Antoine’a Bourdelle’a i współtworzyły awangardę XX wieku. Należy do nich także Zofia Trzcińska-Kamińska, której rzeźba wyznacza początek oprowadzania.
-
OPROWADZANIE CHOREOGRAFICZNE "RZEŹBIARY W PARKU"
Lokalizacja: Park Rzeźby w Królikarni
Prowadzące: Weronika Pelczyńska i Magda Fejdasz
Działanie Weroniki Pelczyńskiej i Magdy Fejdasz w Parku Rzeźby w Królikarni poświęcone twórczości artystek rzeźbiarek, które związały swoje życie oraz twórczość z Warszawą. Wydarzenie stanowi autorską formę interpretacji choreograficznej i performatywnej dorobku polskich rzeźbiarek. Łączy elementy ruchu, przestrzeni i opowieści.
Oprowadzanie odbywa się w kontekście wystawy „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie, prezentującej prace wybitnych Polek, które kształciły się w paryskiej pracowni Antoine’a Bourdelle’a i współtworzyły awangardę sztuki rzeźby XX wieku.
-
OPROWADZANIE KURATORSKIE / KIERUNEK PARYŻ
Po ekspozycji oprowadzą kuratorki wystawy Ewa Ziembińska i Alicja Gzowska. -
OPROWADZANIE SOBOTNIE / KIERUNEK PARYŻ
W wybrane soboty zapraszamy na zwiedzanie wystawy z przewodniczkami i przewodnikami z Działu Edukacji. Wspólnie obejrzymy wystawę, poznając twórczość oraz życiorysy bohaterek wystawy. -
PERFORMANCE "RZEŹBIARY"
Lokalizacja: Park Rzeźby w Królikarni
„Rzeźbiary” to performatywne archiwum kobiecej więzi i indywidualności. Dwie choreografki, podążając śladami pionierek XIX-wiecznej rzeźby i łączącego je siostrzeństwa, wznoszą na postument własne ciała jako przedmiot kreacji. Przywołują twórczość m.in. Camille Claudel, Hélène Bertaux, Toli Certowicz, Antoniny Rożniatowskiej, Marii Gerson-Dąbrowskiej, Jadwigi Łubieńskiej, silnych, dążących do zawodowej autonomii emancypantek, które swoją pracą utorowały drogę kolejnym pokoleniom kobiet w sztuce. -
SPOTKANIE TEMATYCZNE / KIERUNEK PARYŻ
Z Inflant przez Paryż do Warszawy. Droga twórcza Marii Łaszkiewicz / Maria Brodzka-Bestry
Maria pochodziła z rodziny Krażowskich ze Żmudzi, a po wyjściu za mąż za rewolucjonistę Konstantego nosiła nazwisko męża – Brodzka, i na takie właśnie wystawił jej zaświadczenie o studiach u niego Antoine Bourdelle. Starała się o nie, kiedy osiedliła się w latach 20. XX wieku w Warszawie i chciała uczyć rysunku. Na wykładzie, bogato ilustrowanym nieznanymi fotografiami, poznamy różne epizody z jej życia, obejrzymy rzeźby i tkaniny.
-
W Brzask no. 36 x Ephemera 2025
"W Brzask" to letni cykl muzyczny kontynuowany od 2013 roku w Parku Rzeźby w Królikarni. Na swojej parkowej scenie miał zaszczyt gościć wiele interesujących osób artystycznych uprawiających muzykę współczesną, niezależną, eksperymentalną oraz pozostającą w dialogu z tradycjami ludowymi.
Mimo wymagającej pory cykl zgromadził sporą grupę wiernej i stale rosnącej publiczności. Być może tak właśnie działa magnetyzująca aura spotkania nocy z dniem?
3:00 – otwarcie bramy dla publiczności
3:30 – Andrzej Sławomir Kiełbowicz (PL)
4:00 – Bianca Scout with local performers (UK/PL)
5:00 – Harry Górski-Brown & Wojciech Rusin (UK/PL)
6:00 – Felicita & kacha (UK/PL)
-
WARSZTATY DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH / KIERUNEK PARYŻ
Nie ma nic lepszego niż twórcze działanie! Podczas warsztatów, pod czujnym okiem specjalistów oraz specjalistek, będziemy tworzyć własne, niepowtarzalne dzieła sztuki. Będzie to okazja do bezpośredniego zapoznania się z materiałem rzeźbiarskim, a przy okazji chwila na relaks i odprężenie. -
WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI / KIERUNEK PARYŻ
Wbrew formie, wbrew epoce: śladami polskich rzeźbiarek w Paryżu
Wystawa jest kolejną odsłoną cyklu poświęconego polskim rzeźbiarkom. Po sukcesie wystawy „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” (2023, MNW), tym razem przeniesiemy się do Paryża, do legendarnej pracowni Antoine’a Bourdelle’a – miejsca, gdzie rodziły się wielkie talenty. Podczas warsztatów przybliżymy twórczość wybranych artystek, ich inspiracje, eksperymenty z formą i materiałem oraz drogę do artystycznej niezależności. Archiwalne fotografie i dokumenty pozwolą zajrzeć za kulisy ich życia i pracy, ukazując je w nowym świetle. -
WYKŁAD / KIERUNEK PARYŻ
Kierunek Paryż. Polskie rzeźbiarki w pracowni Bourdelle’a / dr Ewa Ziembińska
Od końca XIX wieku w Polsce wśród młodych kobiet wzrosło zainteresowanie rzeźbiarstwem, dyscypliną, która z racji wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, wciąż uchodziła za dziedzinę typowo męską. Przyglądając się karierom rzeźbiarek, tworzących na początku XX wieku, nie można nie zadać pytania o ich możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności. Paryż był wówczas światową stolicą sztuki, a dzielnica Montparnasse – miejscem krzyżowania wielu artystycznych szlaków, ożywianym tętniącym, twórczym duchem. W jej sercu znajdowały się pracownie Antoine’a Bourdelle’a – miejsca kreacji, nauki i wymiany myśli.
-
WYSTAWA CZASOWA "KIERUNEK PARYŻ"
Od początku XX wieku w Polsce możemy zaobserwować niezwykłe zainteresowanie rzeźbiarstwem wśród młodych kobiet, dyscypliną, która, z racji wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, uchodziła wciąż za typowo męską. Przyglądając się karierom wielu rzeźbiarek z początku XX wieku nie sposób nie przeanalizować kwestii związanej z ich wykształceniem. W Warszawie od 1904 roku kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych, zaś w Krakowie dopiero od 1920. Wcześniej mogły się uczyć tylko w prywatnych szkołach oraz w pracowniach artystów. Fakt ten w dużej mierze przyczynił się do poszukiwania sposobów kształcenia zagranicą. Paryż, od końca XIX wieku pełnił rolę artystycznej stolicy świata. Osobowością rzeźbiarską, która przyciągała wiele polskich artystek, był Antoine Bourdelle, profesor Académie de la Grande Chaumière.
Bourdelle dla Polaków był postacią mającą szczególne znaczenie, jako aktywy orędownik dążeń Polski do niepodległości i twórca pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu. Uczyło się u Bourdelle’a wiele wybitnych polskich artystek, które swoją twórczością i sukcesami, także na arenie międzynarodowej, wpisały się na stałe w historię sztuki m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Olga Niewska, Mika Mickun, Zofia Trzcińska-Kamińska. Bourdelle był cenionym rzeźbiarzem i pedagogiem, który starał się nie narzucać swojej wizji, ale inspirować.
Wystawa będzie ukazywać twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek, ich związki ze sztuką mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, różnorodność form, materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty.
Wystawa "Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" to druga wystawa z cyklu – po ekspozycji "Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku" (zrealizowana w 2023 r. w MNW) – przygotowana w ramach projektu badawczego "Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku", realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.