Loading...

Wybór wydarzenia

  • DAR PADEREWSKIEGO / WYSTAWA STAŁA

    Wystawa to prezentacja ponad 220 dzieł sztuki i pamiątek związanych z Ignacym Janem Paderewskim, jednym z największych polskich muzyków i mężów stanu XX wieku. O jego życiu opowiadają przedmioty. Najważniejsze odznaczenia państwowe i medale ukazują go jako wybitnego polityka, zaangażowanego w działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości. Instrumenty muzyczne, w tym fortepian Steinway & Sons, pamiątkowe batuty i puchary z dedykacjami od orkiestr symfonicznych przypominają o muzycznym geniuszu Paderewskiego, a cenna kolekcja porcelany z Chin i Japonii, wysłużone kufry podróżne oraz komplet dekoracyjnych łyżeczek pamiątkowych – o jego zainteresowaniach i podróżach w różne zakątki świata.

    Zgromadzone na ekspozycji obiekty są zapisem testamentowym, który w 1930 roku Paderewski podarował Muzeum Narodowemu w Warszawie. Ten dar, którego wybór można oglądać w Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, prócz wartości materialnej i zabytkowej, był także aktem patriotyzmu. 23 września 1940 roku, w ostatnim przemówieniu radiowym przed wyjazdem ze Szwajcarii do Stanów Zjednoczonych, Paderewski powiedział: „Poświęciłem życie dla ojczyzny swojej. Służyłem jej z całego serca i wszystkich sił swoich […]”.

  • ZOBACZ CAŁE MUZEUM: WYSTAWY CZASOWE / BILET ŁĄCZONY

    Bilet łączony na wystawy czasowe "Autoportrety" i "Drogi do Jerozolimy" oraz na galerie stałe.

    „Autoportrety” to wystawa sztuki współczesnej, która często odnosi się do bieżącej sytuacji społecznej i politycznej w sposób bezpośredni oraz stanowi artystyczny komentarz do świata, w którym żyjemy na co dzień. Ekspozycja w MNW zawiera więc treści, które mogą zostać potencjalnie uznane za wrażliwe, takie jak np. odniesienia do trudnych doświadczeń czy nagość.

    BILET ŁĄCZONY NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE ///
  • ZOBACZ CAŁE MUZEUM: WYSTAWY CZASOWE / BILET ŁĄCZONY / PIĄTEK 17-20

    Bilet łączony na wystawy czasowe "Autoportrety" i "Drogi do Jerozolimy" oraz na galerie stałe.

    „Autoportrety” to wystawa sztuki współczesnej, która często odnosi się do bieżącej sytuacji społecznej i politycznej w sposób bezpośredni oraz stanowi artystyczny komentarz do świata, w którym żyjemy na co dzień. Ekspozycja w MNW zawiera więc treści, które mogą zostać potencjalnie uznane za wrażliwe, takie jak np. odniesienia do trudnych doświadczeń czy nagość.

    BILET ŁĄCZONY NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE ///
  • WYSTAWA CZASOWA "AUTOPORTRETY"

    Wystawa „Autoportrety” prezentuje współczesne realizacje tego gatunku, znacznie wykraczające poza przedstawienia podobizn artystów, do których przyzwyczaiła nas klasyczna historia sztuki. Wśród prac wykonanych w różnych technikach (malarstwo, rzeźba, fotografia, instalacja dźwiękowa i in.) znajdziemy zarówno dzieła bardzo osobiste, jak i te wpisujące się w szerszą analizę dotyczącą miejsca artysty w społeczeństwie.

    Na ekspozycji będzie można zobaczyć prace dwudziestu artystek i artystów: Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Agnieszki Brzeżańskiej, Rafała Bujnowskiego, Barbary Falender, Izabelli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza, Katarzyny Krakowiak-Bałki, Zbigniewa Libery, Rafała Milacha, Jarosława Modzelewskiego, Agnieszki Polskiej, Katarzyny Przezwańskiej, Karola Radziszewskiego, Joanny Rajkowskiej, Wilhelma Sasnala, Jadwigi Sawickiej, Aleksandry Waliszewskiej, Artura Żmijewskiego.

    „Autoportrety” to wystawa sztuki współczesnej, która często odnosi się do bieżącej sytuacji społecznej i politycznej w sposób bezpośredni oraz stanowi artystyczny komentarz do świata, w którym żyjemy na co dzień. Ekspozycja w MNW zawiera więc treści, które mogą zostać potencjalnie uznane za wrażliwe, takie jak np. odniesienia do trudnych doświadczeń czy nagość.

    _____

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA

    BILET NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE

    W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU
  • WYSTAWA CZASOWA "AUTOPORTRETY" / PIĄTEK 17-20

    Wystawa „Autoportrety” prezentuje współczesne realizacje tego gatunku, znacznie wykraczające poza przedstawienia podobizn artystów, do których przyzwyczaiła nas klasyczna historia sztuki. Wśród prac wykonanych w różnych technikach (malarstwo, rzeźba, fotografia, instalacja dźwiękowa i in.) znajdziemy zarówno dzieła bardzo osobiste, jak i te wpisujące się w szerszą analizę dotyczącą miejsca artysty w społeczeństwie.

    Na ekspozycji będzie można zobaczyć prace dwudziestu artystek i artystów: Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Agnieszki Brzeżańskiej, Rafała Bujnowskiego, Barbary Falender, Izabelli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza, Katarzyny Krakowiak-Bałki, Zbigniewa Libery, Rafała Milacha, Jarosława Modzelewskiego, Agnieszki Polskiej, Katarzyny Przezwańskiej, Karola Radziszewskiego, Joanny Rajkowskiej, Wilhelma Sasnala, Jadwigi Sawickiej, Aleksandry Waliszewskiej, Artura Żmijewskiego.

    „Autoportrety” to wystawa sztuki współczesnej, która często odnosi się do bieżącej sytuacji społecznej i politycznej w sposób bezpośredni oraz stanowi artystyczny komentarz do świata, w którym żyjemy na co dzień. Ekspozycja w MNW zawiera więc treści, które mogą zostać potencjalnie uznane za wrażliwe, takie jak np. odniesienia do trudnych doświadczeń czy nagość.

    _____

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA

    BILET NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE

    W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU
  • WYSTAWA CZASOWA "DROGI DO JEROZOLIMY"

    Wystawa „Drogi do Jerozolimy” to próba ukazania fenomenu Jerozolimy jako miasta świętego trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Pokaże ona Jerozolimę istniejącą w konkretnej rzeczywistości geograficznej, historycznej i kulturowej, ale także jako przestrzeń wyobrażoną ‒ metafizyczny cel pielgrzymek, fantazmat podróżników, eschatologiczny kres życiowych wędrówek pokoleń wiernych w zaświatach. Wedle religijnych tradycji to właśnie w Jerozolimie świat miał swój początek i tam któregoś (sądnego) dnia miałby mieć swój koniec. Jerozolima jest pełna sprzeczności i paradoksów. To miasto zarówno wspólne, jak i podzielone, którego status od stuleci jest związany z duchowością i pobożnością wyznawców różnych religii, a zarazem z gwałtownymi politycznymi konfliktami, nierzadko motywowanymi religijnie.
    _____

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA

    BILET NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE

    W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU
  • WYSTAWA CZASOWA "DROGI DO JEROZOLIMY" / PIĄTEK 17-20

    Wystawa „Drogi do Jerozolimy” to próba ukazania fenomenu Jerozolimy jako miasta świętego trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Pokaże ona Jerozolimę istniejącą w konkretnej rzeczywistości geograficznej, historycznej i kulturowej, ale także jako przestrzeń wyobrażoną ‒ metafizyczny cel pielgrzymek, fantazmat podróżników, eschatologiczny kres życiowych wędrówek pokoleń wiernych w zaświatach. Wedle religijnych tradycji to właśnie w Jerozolimie świat miał swój początek i tam któregoś (sądnego) dnia miałby mieć swój koniec. Jerozolima jest pełna sprzeczności i paradoksów. To miasto zarówno wspólne, jak i podzielone, którego status od stuleci jest związany z duchowością i pobożnością wyznawców różnych religii, a zarazem z gwałtownymi politycznymi konfliktami, nierzadko motywowanymi religijnie.
    _____

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA

    BILET NA WYSTAWĘ CZASOWĄ UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA WSZYSTKICH GALERII STAŁYCH W GMACHU GŁÓWNYM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE

    W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU
  • GALERIE STAŁE

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA. == BILET UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA MUZEUM PRZEZ CAŁY DZIEŃ ==
  • GALERIE STAŁE PIĄTEK 17-20

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA. == W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU ==
  • EKSPERCKIM OKIEM

    Chcesz dowiedzieć się więcej o dziełach z kolekcji MNW? A może ciekawi Cię, jak wygląda codzienna praca opiekunów i opiekunek muzealnych zbiorów lub tworzenie kuratorskiej koncepcji wystawy? Zapraszamy na spotkania ze specjalistkami i specjalistami MNW, którzy opowiedzą o wybranych obiektach i swoich ulubionych tematach. To także okazja do zadania nurtujących Was pytań i rozmowy o tworzeniu muzealnych narracji.

    19 lipca / Oblicza Ptolemeuszy. Sztuka hellenistycznego Egiptu / Agnieszka Garbacz
    23 sierpnia / Rodzina w fotografii / Agnieszka Barlak i Katarzyna Mączewska
  • GUIDED TOURS / EN, UA, DE

    Join us for guided tours of NMW galleries and exhibitions in different languages!
    Every Saturday at 1pm, join our educators on a tour of the National Museum’s collection. Discover the fascinating stories about the Museum’s artworks and the extraordinary artists behind them. Explore the museum with us!

    _____
    28.06.2025 / ROADS TO JERUSALEM exhibition / in English
    5th July / IN ENGLISH / Royal memorabilia in the collection of the National Museum in Warsaw
    12th July / IN UKRAINIAN / Від фараонів до феміністок: краса як мова часу
    19th July / IN ENGLISH / Masterpieces or the NMW in a Nutshell
    26th July / Embodied visions / Katarzyna Pucuła
    2nd August / Women of the Arts: Muses, Patrons, Artists
    9th August / IN UKRAINIAN / Мода як дзеркало: політичні та культурні підтексти одягу першої половини XIX ст
    16th August / IN ENGLISH / Masterpieces or the NMW in a Nutshell / Patrycja Ambroszczyk
    23rd August / IN ENGLISH / The mysterious world of plants / Lena Lewandowska
    30th August / IN GERMAN / Das Kronjuwel des Museums: Die Galerie der Kunst des 19. Jahrhunderts

  • OPROWADZANIA PO GALERIACH STAŁYCH

    Oprowadzania po galeriach stałych.
  • OPROWADZANIE KURATORSKIE / KIERUNEK PARYŻ

    Po ekspozycji oprowadzą kuratorki wystawy Ewa Ziembińska i Alicja Gzowska.
  • OPROWADZANIE PO PARKU RZEŹBY

    Pałac, w którym mieści się Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, otoczony jest pięknym parkiem. Ta wspaniała przestrzeń rekreacji i odpoczynku jest, przede wszystkim, miejscem prezentacji dzieł sztuki. Oferuje zwiedzającym zupełnie inny rodzaj poznania i obcowania ze sztuką uwolnioną z klasycznych ram architektoniczno-wystawienniczych, otwartą na widza i pozostającą w relacji z rozległą przestrzenią i naturą. Rzeźby rozmieszczone wokół pałacu, w wąwozie oraz przy wejściu do parku pochodzą z różnych okresów – od drugiej połowy XIX wieku, aż do współczesności i stworzone zostały przez różnych twórców. Każda z nich ma swoją historię. Każda skłania do poszukiwań nowych interpretacji. Zapraszamy na oprowadzanie i wspólne odkrywanie ukrytych znaczeń rzeźb z Parku Rzeźby.

    _____
    Zbiórka na oprowadzanie przed Pałacem w Królikarni.
  • OPROWADZANIE SOBOTNIE / KIERUNEK PARYŻ

    W wybrane soboty zapraszamy na zwiedzanie wystawy z przewodniczkami i przewodnikami z Działu Edukacji. Wspólnie obejrzymy wystawę, poznając twórczość oraz życiorysy bohaterek wystawy.
  • PERFORMANCE SOMA

    „Soma” – wydarzenie artystyczne z pogranicza tańca i sztuk performatywnych – zostanie zaprezentowane przez siostrzany duet w Parku Rzeźby w Królikarni. Tytuł nawiązuje do ciała jako żywej rzeźby, czującej i współistniejącej z innymi. W scenicznej interakcji Magdy Fejdasz i Basi Małeckiej ruch oraz głos stają się narzędziami do przywoływania twórczości polskich rzeźbiarek z początku XX wieku – transformowania oraz przeżywania stworzonych przez nie kobiecych wizerunków i aktów ciała. Performance to nie tylko doświadczenie audialne i wizualne, ale i realna podróż, w której publiczność może określić swoje zaangażowanie i swobodnie poruszać się w miejscu akcji.

    Widzowie, wyposażeni w zestawy słuchawkowe (audioprzewodniki muzealne), zaproszeni są do intymnej i uważnej obserwacji płynnego w swym charakterze spotkania performerek z publicznością. Tworzone na żywo studium relacji dźwięku i ciała to próba wizualizacji tego, czym na poziomie cielesności może być kontakt ze sztuką rzeźby.

    Performance stanowi kolejną współpracę choreografek Weroniki Pelczyńskiej i Magdy Fejdasz z Muzeum Narodowym w Warszawie, kontynuującą krytyczną refleksję nad miejscem kobiecej twórczości w historii sztuki i społecznej pamięci. Poprzez praktyki performatywne choreografki inicjują procesy, w których twórczość rzeźbiarek staje się przestrzenią namysłu nad statusem tańca jako medium kulturowej reprezentacji i oddziaływania społecznego.
  • PIANOKRĄG III / LUDOVICO EINAUDI / IN A TIME LAPSE / BARTEK WĄSIK

    Ludovico Einaudi to włoski pianista i kompozytor, który w swojej twórczości zgłębia istotę muzyki, dąży do osiągnięcia maksymalnej intensywności przy minimum środków. To artysta bardzo płodny, mający na swoim koncie kilkanaście albumów studyjnych i koncertowych. Nietrudno zrozumieć, dlaczego Einaudi jest jednym z najbardziej popularnych współczesnych kompozytorów, przedstawicieli stylu neoklasycznego. Logikę emocjonalną wypełniającą jego twórczość i przemyślane koncepcje każdego utworu można usłyszeć na kolejnych albumach. Podróże po Afryce, lodowe krajobrazy Arktyki, górskie wędrówki w Alpach czy w przebywanie w zamknięciu, w murach klasztornych – wszędzie tam Einaudi znajduje inspiracje dla swojej muzyki, wymykającej się zarówno stylowi minimal music czy new age, jaki i neoklasyce czy popowej odsłonie fortepianu. I właśnie to połączenie różnorodnych stylów jest kluczem do atrakcyjności jego utworów.

    W tym roku artysta kończy 70 lat. Z tej okazji Bartek Wąsik zdecydował się wykonać w całości jeden z najważniejszych albumów Einaudiego "In a Time Lapse". Przepełniony różnorodnością brzmieniową wysublimowany ambient od samego początku spotkał się z przychylnymi recenzjami i zdobył serca milionów słuchaczy na całym świecie. To muzyka, która idealnie wybrzmi w Parku Rzeźby w warszawskiej Królikarni. Wpisując się ona w propozycję programową tegorocznego Pianokręgu, zwłaszcza że aspekt natury jest bliski zarówno Einaudiemu jak i Wąsikowi. Doświadczanie muzyki w połączeniu z naturalnym krajobrazem, tak bardzo doceniane przez warszawską publiczność, stanowi zarazem jedno z głównych założeń cyklu.
  • PO PROSTU: OPROWADZANIE W PROSTYM JĘZYKU POLSKIM

    Oprowadzanie w galeriach stałych i na wystawach czasowych w Gmachu Głównym oraz Królikarni. Spotkania odbywają się w prostym języku polskim bez tłumaczenia.
  • POPOŁUDNIÓWKA W RUCHU / NAJPIERW CZUCIE, POTEM RZEŹBA

    Zapraszamy na letni cykl spotkań ruchowych, w których odczucie ciała w ruchu stanie się punktem wyjścia do tworzenia żywych rzeźb na drodze improwizacji tańca i choreografii. Poprzez elementy pracy somatycznej w podejściu Body-Mind Centering® będziemy otwierać swoje ciało na odczuwanie i rozwijać wrażliwość ruchową. Zwiększając świadomość ciała w ruchu, wzmocnimy naszą sprawność, a jednocześnie otworzymy przestrzeń na swobodną ekspresję i eksperyment. Będziemy poruszać się solo, w duetach i w grupie, słuchając otoczenia oraz siebie nawzajem. Zajęcia uwzględniają pracę z dotykiem i fizyczny kontakt z innymi osobami.

    Angelika Mizińska – edukatorka, tancerka, producentka. Prowadzi zajęcia i warsztaty z improwizacji kontaktowej, improwizacji tańca i świadomości ciała. Korzystając z praktyk somatycznych i choreograficznych, współtworzy projekty edukacyjne rozwijające samoświadomość, umiejętności komunikacyjne i społeczne.
  • POPOŁUDNIÓWKA W RUCHU / NAJPIERW SIŁA, POTEM RZEŹBA

    Zapraszamy na grupową praktykę ruchową w przestrzeni Parku Rzeźby. W ramach zajęć przyjrzymy się, jak w bezpieczny sposób rozwijać kompetencje służące wzmocnieniu ciała i zwiększeniu jego mobilności. Skupimy się na zadaniach poszerzających zakres ruchu oraz kondycję naszych kręgosłupów, ramion, bioder czy stóp. Zadbamy o ich świadomą pracę poprzez precyzyjne i uniwersalne ćwiczenia, które będziemy realizować zarówno samemu, jak i w grupie.

    Aleksandra Mierzejewska – trenerka i pasjonatka wszechstronnego ruchu. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz kursów w Centrum BODYWORK w Poznaniu. Studentka kierunku „Taniec w terapii i rozwoju” na uczelni SWPS w Sopocie. Trenerka personalna specjalizująca się w treningu mobilności, siły i kondycji. Poszukuje kompleksowych form rozwoju fizycznego, które wspierają zdrowie poprzez przywracanie ciału swobody i harmonii. Znaczną uwagę poświęca wzmacnianiu i uelastycznianiu ciała. W ostatnich latach rozwija się w obszarze treningu atletycznego, sztuk walki i tańca.
  • RODZINNE NIEDZIELE / warsztaty dla dzieci w wieku 5–12 lat i ich opiekunów

    W każdą niedzielę zapraszamy na wspólne odkrywanie Muzeum. Niedziela to czas dla rodziny, a Muzeum to świetne miejsce, w którym można ciekawie spędzić czas z najbliższymi: podziwiać dzieła sztuki, zadawać trudne pytania i szukać na nie odpowiedzi, a nawet trochę się pobawić. Warsztaty odbywają się w dwóch grupach o 10.15 i 12.15.
  • SPACER MIEJSKI ŚLADAMI BOHATEREK WYSTAWY "KIERUNEK PARYŻ"

    Na Starych Powązkach znajdują się nagrobki ozdobione wieloma znakomitymi rzeźbami. Pośród nich są także prace bohaterek wystawy „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” w Królikarni. W trakcie naszego spaceru po cmentarzu obejrzymy rzeźby Marii Lednickiej-Szczytt, Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej i Janiny Broniewskiej.
  • SPOTKANIE Z OBIEKTEM W JĘZYKU ANGIELSKIM

    Rozmowa o dziełach sztuki w stylu „slow looking”.
  • SPOTKANIE Z OBIEKTEM W JĘZYKU UKRAIŃSKIM

    Wolna rozmowa o dziełach sztuki.
  • SZTUKA NA WAKACJACH / warsztaty dla dzieci w wieku 5-10 lat i ich opiekunów

    Czy Muzeum może być miejscem wakacyjnego odpoczynku? Przekonajcie się sami, odwiedzając nas latem! Od początku lipca do końca sierpnia, w każdą środę i czwartek o godz. 12.00 zapraszamy na warsztaty wakacyjne. W swobodnej i twórczej atmosferze odkryjemy tajemnice przyrody i sztuki, zastanowimy się, w jaki sposób zbudować ciekawą opowieść, inspirowaną dziełami znajdującymi się w naszych galeriach.
  • W BRZASK no. 37

    "W Brzask" to cykl letnich plenerowych koncertów rozpoczynających się o wschodzie słońca, realizowany od 2013 roku w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni.

    Line up:
    3.50 Ute Wassermann – performans muzyczny
    4.50 Władysław Komendarek – koncert
    5.50 Widma – dj set
  • W BRZASK no. 37 / dodatkowa pula biletów

    "W Brzask" to cykl letnich plenerowych koncertów rozpoczynających się o wschodzie słońca, realizowany od 2013 roku w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni.

    Line up:
    3.50 Ute Wassermann – performans muzyczny
    4.50 Władysław Komendarek – koncert
    5.50 Widma – dj set
  • WARSZTATY DLA DOROSŁYCH / KIERUNEK PARYŻ

    Nie ma nic lepszego niż twórcze działanie! Podczas warsztatów, pod czujnym okiem specjalistów oraz specjalistek, będziemy tworzyć własne, niepowtarzalne dzieła sztuki. Będzie to okazja do bezpośredniego zapoznania się z materiałem rzeźbiarskim, a przy okazji chwila na relaks i odprężenie.
  • WARSZTATY DLA RODZIN / KIERUNEK PARYŻ

    Czy artystą może być każdy? Zapraszamy rodziny z dziećmi do wspólnego działania twórczego. Podczas warsztatów będziemy zgłębiać tajniki rzeźby oraz warsztatu rzeźbiarza.
  • WYSTAWA CZASOWA "KIERUNEK PARYŻ"

    Od początku XX wieku w Polsce możemy zaobserwować niezwykłe zainteresowanie rzeźbiarstwem wśród młodych kobiet, dyscypliną, która, z racji wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, uchodziła wciąż za typowo męską. Przyglądając się karierom wielu rzeźbiarek z początku XX wieku nie sposób nie przeanalizować kwestii związanej z ich wykształceniem. W Warszawie od 1904 roku kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych, zaś w Krakowie dopiero od 1920. Wcześniej mogły się uczyć tylko w prywatnych szkołach oraz w pracowniach artystów. Fakt ten w dużej mierze przyczynił się do poszukiwania sposobów kształcenia zagranicą. Paryż, od końca XIX wieku pełnił rolę artystycznej stolicy świata. Osobowością rzeźbiarską, która przyciągała wiele polskich artystek, był Antoine Bourdelle, profesor Académie de la Grande Chaumière.


    Bourdelle dla Polaków był postacią mającą szczególne znaczenie, jako aktywy orędownik dążeń Polski do niepodległości i twórca pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu. Uczyło się u Bourdelle’a wiele wybitnych polskich artystek, które swoją twórczością i sukcesami, także na arenie międzynarodowej, wpisały się na stałe w historię sztuki m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Olga Niewska, Mika Mickun, Zofia Trzcińska-Kamińska. Bourdelle był cenionym rzeźbiarzem i pedagogiem, który starał się nie narzucać swojej wizji, ale inspirować.


    Wystawa będzie ukazywać twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek, ich związki ze sztuką mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, różnorodność form, materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty.


    Wystawa "Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" to druga wystawa z cyklu – po ekspozycji "Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku" (zrealizowana w 2023 r. w MNW) – przygotowana w ramach projektu badawczego "Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku", realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.
  • Z WIZYTĄ NA MAGNACKIM DWORZE / OPROWADZANIE DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

    Pałac rodziny Bielińskich był świadkiem wielu historii, również tych romantycznych i burzliwych. Budynek wraz z otaczającym go parkiem stanowi jedną z niewielu tak dobrze zachowanych rezydencji magnackich na Mazowszu. Zapraszamy na spotkanie, podczas którego poznamy losy pałacu na przestrzeni wieków i porozmawiamy o tym, jak wyglądało życie jego mieszkańców.
  • ZOBACZ CAŁE MUZEUM: BILET ŁĄCZONY: GMACH GŁÓWNY MNW + MUZEUM RZEŹBY W KRÓLIKARNI + MUZEUM WNĘTRZ W OTWOCKU WIELKIM

    Bilet łączony do Gmachu Głównego Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oraz Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim jest ważny przez 30 dni od daty zakupu.

    Bilet obejmuje następujące wystawy: galerie stałe (Gmach Główny MNW), "Kierunek Paryż" (Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni) oraz "Dar Paderewskiego" (Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim).