Loading...

Wybór wydarzenia

  • DAR PADEREWSKIEGO / WYSTAWA STAŁA

    Wystawa to prezentacja ponad 220 dzieł sztuki i pamiątek związanych z Ignacym Janem Paderewskim, jednym z największych polskich muzyków i mężów stanu XX wieku. O jego życiu opowiadają przedmioty. Najważniejsze odznaczenia państwowe i medale ukazują go jako wybitnego polityka, zaangażowanego w działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości. Instrumenty muzyczne, w tym fortepian Steinway & Sons, pamiątkowe batuty i puchary z dedykacjami od orkiestr symfonicznych przypominają o muzycznym geniuszu Paderewskiego, a cenna kolekcja porcelany z Chin i Japonii, wysłużone kufry podróżne oraz komplet dekoracyjnych łyżeczek pamiątkowych – o jego zainteresowaniach i podróżach w różne zakątki świata.

    Zgromadzone na ekspozycji obiekty są zapisem testamentowym, który w 1930 roku Paderewski podarował Muzeum Narodowemu w Warszawie. Ten dar, którego wybór można oglądać w Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, prócz wartości materialnej i zabytkowej, był także aktem patriotyzmu. 23 września 1940 roku, w ostatnim przemówieniu radiowym przed wyjazdem ze Szwajcarii do Stanów Zjednoczonych, Paderewski powiedział: „Poświęciłem życie dla ojczyzny swojej. Służyłem jej z całego serca i wszystkich sił swoich […]”.

  • ZOBACZ CAŁE MUZEUM / WYSTAWA CZASOWA "CZARNY KARNAWAŁ" + GALERIE STAŁE

    Ekspozycja ma na celu konfrontację dwóch znaczących artystów przełomu XIX i XX wieku, poruszających problematykę maskarady, teatru i cyrku, sennych marzeń, erotyki i śmierci. Twórcy ci, wyróżniający się skłonnością do fantazji, ironii i groteski, zakorzenieni są we własnych kulturach i środowiskach artystycznych: w modernistycznych kręgach Młodej Belgii i Młodej Polski.

    Ensor przypomina tradycje sztuki niderlandzkiej z jej rubasznym poczuciem humoru, przewrotnością i moralizatorstwem oraz ludowy teatr jarmarczny i żywy we Flandrii uliczny karnawał. Wojtkiewicz, zanurzony w świecie baśni i somnambulicznych wizji, odkrywa świat kabaretu, teatrzyku Zielony Balonik, krakowskiej szopki. Poddajemy te dwie indywidualności, traktowane zazwyczaj jako osobliwe i wyizolowane zjawiska, przekornej konfrontacji. Pojęcie karnawału pełni tu rolę metafory życia-widowiska, świata na opak, szaleństwa, anarchii, chaosu, wolności od norm i konwencji. Ekspozycja podzielona jest na kilka kluczowych wątków, ilustrujących najważniejsze obszary malarskiego imaginarium Ensora i Wojtkiewicza, którzy wizualizują uniwersalne problemy sztuki, literatury, teatru przełomu wieków: "Cyganeria"; "Przebierańcy nicości – karnawał, teatr, cyrk"; "Baśnie i dziecięce fantazje"; "Thanatos".
  • ZOBACZ CAŁE MUZEUM / WYSTAWA CZASOWA "CZARNY KARNAWAŁ" + GALERIE STAŁE PIĄTEK 17-20

    Ekspozycja ma na celu konfrontację dwóch znaczących artystów przełomu XIX i XX wieku, poruszających problematykę maskarady, teatru i cyrku, sennych marzeń, erotyki i śmierci. Twórcy ci, wyróżniający się skłonnością do fantazji, ironii i groteski, zakorzenieni są we własnych kulturach i środowiskach artystycznych: w modernistycznych kręgach Młodej Belgii i Młodej Polski.

    Ensor przypomina tradycje sztuki niderlandzkiej z jej rubasznym poczuciem humoru, przewrotnością i moralizatorstwem oraz ludowy teatr jarmarczny i żywy we Flandrii uliczny karnawał. Wojtkiewicz, zanurzony w świecie baśni i somnambulicznych wizji, odkrywa świat kabaretu, teatrzyku Zielony Balonik, krakowskiej szopki. Poddajemy te dwie indywidualności, traktowane zazwyczaj jako osobliwe i wyizolowane zjawiska, przekornej konfrontacji. Pojęcie karnawału pełni tu rolę metafory życia-widowiska, świata na opak, szaleństwa, anarchii, chaosu, wolności od norm i konwencji. Ekspozycja podzielona jest na kilka kluczowych wątków, ilustrujących najważniejsze obszary malarskiego imaginarium Ensora i Wojtkiewicza, którzy wizualizują uniwersalne problemy sztuki, literatury, teatru przełomu wieków: "Cyganeria"; "Przebierańcy nicości – karnawał, teatr, cyrk"; "Baśnie i dziecięce fantazje"; "Thanatos".
  • GALERIE STAŁE + POKAZ PRAC OLGI BOZNAŃSKIEJ

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA. == BILET UPRAWNIA DO ZWIEDZANIA MUZEUM PRZEZ CAŁY DZIEŃ ==

    Bilet uprawnia również do wstępu na pokaz prac Olgi Boznańskiej.
  • GALERIE STAŁE + POKAZ PRAC OLGI BOZNAŃSKIEJ - bilety ze zniżką

    W związku z prowadzeniem koniecznych prac technicznych w najbliższym czasie wyłączone z użytkowania będą poszczególne przestrzenie Muzeum. Mając świadomość utrudnień, jakie może to oznaczać dla naszych Gości, we wskazanym okresie wprowadzamy zniżkę w wysokości 20% na bilety wstępu do galerii stałych MNW.


  • GALERIE STAŁE PIĄTEK 17-20 + POKAZ PRAC OLGI BOZNAŃSKIEJ

    ZWIEDZANIE INDYWIDUALNE BEZ OPROWADZANIA. == W KAŻDY PIĄTEK MIĘDZY GODZINĄ 17 A 20 OBOWIĄZUJE ZNIŻKA 50% NA WYBRANE BILETY WSTĘPU ==

    Bilet uprawnia również do wstępu na pokaz prac Olgi Boznańskiej.
  • BILET ŁĄCZONY / Muzeum Narodowe w Warszawie + Muzeum Rzeźby w Królikarni + Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim

    Bilet łączony do Gmachu Głównego Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oraz Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim jest ważny przez 30 dni od daty na bilecie.

    Bilet obejmuje następujące wystawy: galerie stałe (Gmach Główny MNW), "Kierunek Paryż" (Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni) oraz "Dar Paderewskiego" (Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim).
  • „Czarny KArnaWAŁ” / NIEPOWAŻNE OPROWADZANIE Z KLUBEM KOMEDIOWYM

    Zapraszamy na niestandardowe zwiedzanie wystawy „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz”. Na obrazy Wojtkiewicza i Ensora spojrzymy okiem nie tyle krytycznym, co komicznym – zmętnionym przez humor i odklejonym od teorii dzieł sztuki. Tego wieczoru Waszą przewodniczką będzie Karolina Norkiewicz – improwizatorka z warszawskiego Klubu Komediowego, która specjalnie dla was nałoży maskę samozwańczej, rozzuchwalonej artystycznie kuratorki. Będzie absurdalnie, anegdotycznie, poufale i (miejmy nadzieję) wesoło. Na koniec ze słowa „karnawał” ostaną się tylko jego skrajne sylaby. Sytuację tę a priori ocenił pominięty przez historię krytyk Franciszek Blagszteter: „To oprowadzanie to żart”.

  • CZAS NA SZTUKĘ! / WYKŁAD

    Wykład w Kinie MUZ na poziomie -1. Karta pracy dostępna w punkcie informacji od godz. 12.00. AKTUALNY PROGRAM CYKLU DOSTĘPNY POD ADRESEM: http://www.mnw.art.pl/edukacja/seniorzy/czas-na-sztuke--wyklady/
  • EKSPERCKIM OKIEM

    Chcesz dowiedzieć się więcej o dziełach z kolekcji MNW? A może ciekawi Cię, jak wygląda codzienna praca opiekunów i opiekunek muzealnych zbiorów lub tworzenie kuratorskiej koncepcji wystawy? Zapraszamy na spotkania ze specjalistkami i specjalistami MNW, którzy opowiedzą o wybranych obiektach i swoich ulubionych tematach. To także okazja do zadania nurtujących Was pytań i rozmowy o tworzeniu muzealnych narracji.
  • GUIDED TOURS / EN, UA

    Join us for guided tours of NMW galleries and exhibitions in different languages!
    Every Saturday at 1pm, join our educators on a tour of the National Museum’s collection. Discover the fascinating stories about the Museum’s artworks and the extraordinary artists behind them. Explore the museum with us!
    _____

    25.10.2025 / IN UKRAINIAN / виставкоa «Чорний карнавал»

    08.11.2025 / IN UKRAINIAN / Жіноча мода: Романтизм і Сецесія (Women’s Fashion: Romanticism and Secession)
    15.11.2025 / IN ENGLISH / Masterpieces or the NMW in a Nutshell
    22.11.2025 / IN ENGLISH / Olga Boznańska – a painter at the turn of the century
    29.11.2025 / IN ENGLISH / Black Carnaval Exhibition Tour
  • KURS HISTORII SZTUKI „OD PIRAMID DO STREET ARTU” 2025/26 – II semestr / WYKŁAD ONLINE

    Harmonogram semestru:

    7 października / Między renesansem a barokiem: narodziny nowej epoki
    14 października / Sztuka renesansu w Polsce
    21 października / Sztuka baroku, część I
    28 października / Sztuka baroku, część II
    4 listopada / Sztuka baroku, część III
    18 listopada / Rokoko i sztuka XVIII wieku
    25 listopada / Sztuka w Polsce w XVII i XVIII wieku
    2 grudnia / W sidłach antyku. Klasycyzm XVIII i XIX wieku
    9 grudnia / Klasycyzm i romantyzm – rozum czy namiętność?
    16 grudnia / Akademizm i realizm – między ideałem a rzeczywistością
    PRZERWA ŚWIĄTECZNA
    13 stycznia / Sztuka polska od klasycyzmu do realizmu
    20 stycznia / Architektura wieku pary i żelaza
    27 stycznia / Impresjonizm i postimpresjonizm
    3 lutego / Początki fotografii
    10 lutego / Secesja i symbolizm końca XIX wieku
  • MAMA, TATA W MUZEUM

    Spotkanie dla rodziców i opiekunów z dziećmi 0–1,5 roku. AKTUALNY PROGRAM CYKLU ZNAJDUJE SIĘ POD ADRESEM: https://www.mnw.art.pl/edukacja/dzieci-rodziny/mama-tata-w-muzeum/
  • MASKARADA

    Zapraszamy do świata, w którym teatr życia miesza się z nocnym majakiem, a śmiech graniczy z melancholią, czyli na Maskaradę – niezwykły bal maskowy towarzyszący wystawie „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz”.

    Do onirycznego tańca przez imaginarium dwóch mistrzów przełomu wieków – Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza – zaprosi nas Klub Komediowy, który poprowadzi ten wieczór w atmosferze groteski, duchu przewrotnej zabawy i kabaretowej ironii.

    Sztuka Ensora i Wojtkiewicza – balansująca między karnawałem a śmiercią, baśnią a teatrem marionetek – stanie się inspiracją do wspólnego przeżywania nocy poza konwencją.

    W programie wieczoru:
    • 20:00 – otwarcie bram, baru i strefy gastronomicznej
    • 20:00 – 21:00 – możliwość zwiedzania wystawy „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz”
    • 21:00 – koncert niespodzianka
    • 22:30 – zabawa taneczna przy dj-secie
    • 00:00 – rozstrzygnięcie konkursu na najciekawszy kostium
    • 00:00 – 2:00 – zabawa taneczna przy dj-secie

    Zatrać się w świecie na opak.
    Zatańcz z tym, co niepokoi.
    Dołącz do Czarnego Karnawału!

    Bilet na Maskaradę umożliwia odwiedzenie wystawy „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” w dowolnym, wybranym przez siebie terminie.
  • MASKARADA / II PULA BILETÓW

    WSTĘP NA WYDARZENIE OD GODZ. 22:00

    Zapraszamy do świata, w którym teatr życia miesza się z nocnym majakiem, a śmiech graniczy z melancholią, czyli na Maskaradę – niezwykły bal maskowy towarzyszący wystawie „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz”.

    Do onirycznego tańca przez imaginarium dwóch mistrzów przełomu wieków – Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza – zaprosi nas Klub Komediowy, który poprowadzi ten wieczór w atmosferze groteski, duchu przewrotnej zabawy i kabaretowej ironii.

    Sztuka Ensora i Wojtkiewicza – balansująca między karnawałem a śmiercią, baśnią a teatrem marionetek – stanie się inspiracją do wspólnego przeżywania nocy poza konwencją.

    W programie wieczoru:
    • 22:30 – zabawa taneczna przy dj-secie
    • 00:00 – rozstrzygnięcie konkursu na najciekawszy kostium
    • 00:00 – 2:00 – zabawa taneczna przy dj-secie

    Zatrać się w świecie na opak.
    Zatańcz z tym, co niepokoi.
    Dołącz do Czarnego Karnawału!

    Bilet na Maskaradę umożliwia odwiedzenie wystawy „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” w dowolnym, wybranym przez siebie terminie.
  • MATKI I CÓRKI – RZEMIEŚLNICZKI, PRZYJACIÓŁKI

    Warsztaty dla matek z córkami (w wieku 9-13 lat) /// AKTUALNY PROGRAM CYKLU ZNAJDUJE SIĘ POD ADRESEM: HTTPS://WWW.MNW.ART.PL/EDUKACJA/DZIECI-RODZINY/MATKI-I-CORKI--RZEMIESLNICZKI-PRZYJACIOLKI/
  • MUZYKOTERAPIA DLA DZIECI

    Warsztaty dla dzieci w wieku 1 - 3 lata. AKTUALNY PROGRAM CYKLU ZNAJDUJE SIĘ POD ADRESEM: http://www.mnw.art.pl/edukacja/dzieci-rodziny/muzykoterapia/
  • MUZYKOTERAPIA DLA SENIORÓW

    W ostatni czwartek miesiąca serdecznie zapraszamy na warsztaty muzykoprofilaktyki i muzykoterapii dla seniorek i seniorów.
  • OFIARA KRÓLEWNY / SPEKTAKL TEATRALNY

    Baśń Jana Lemańskiego „Ofiara królewny” to opowieść nasycona poetycką wrażliwością i subtelną ironią, w której świat bajkowych postaci jawi się jako delikatna zasłona, skrywająca ludzkie lęki, pragnienia i słabości. Historia młodej królewny, która „tęskni do ideału” staje się przewrotną konfrontacją stereotypowych bohaterów baśni i przypisanych im postaw. W inscenizacji przygotowanej przez Magdalenę Milczarską dzieło Lemańskiego zyskuje aktualny wymiar. Delikatny humor splata się tu z filozoficzną refleksją nad ludzką naturą, a baśniowość okazuje się zadziwiająco bliska codzienności. Zarówno w malarstwie, jak i w adaptowanej baśni odnaleźć można podobny ton – połączenie dziecięcej wyobraźni z gorzkim komentarzem do rzeczywistości, fascynację maską i teatralnością ludzkiego losu. Baśń staje się tu nie ucieczką, lecz lustrem, w którym odbijają się doświadczenia każdego z nas.

  • OPROWADZANIA PO GALERIACH STAŁYCH

    Oprowadzania po galeriach stałych.
  • OPROWADZANIE AUTORSKIE / CZARNY KARNAWAŁ

    Zabawki, lalki, marionety na obrazach i grafikach Witolda Wojtkiewicza są mieszkańcami mrocznej baśni. Dziecko czuje się tu jak w domu, a nawet wyobraża sobie, że jest jedynym władcą. Autorską sygnaturą malarza, blizną po baśni w dorosłym świecie, jest konik, wehikuł wyobraźni. Na zachowanych obrazach i grafikach Wojtkiewicza koników znajdziemy co najmniej kilkanaście. Żywe i swobodne lub drewniane, przykute do platform na kółkach. Przypominają, że wyobraźnia jest dziedziną wolności i każdy człowiek może czerpać z jej darów. Może właśnie one wyjdą nam naprzeciw podczas naszego spaceru?
  • OPROWADZANIE KURATORSKIE / CZARNY KARNAWAŁ

    Zwiedzanie wystawy z jej kuratorkami: Joanną Kilian-Michieletti, Agnieszką Lajus, Kamillą Pijanowską-Badysiak.
  • OPROWADZANIE NIEDZIELNE / CZARNY KARNAWAŁ

    Zwiedzanie wystawy „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” z przewodniczką / przewodnikiem z Działu Edukacji MNW.
  • PIERWSZE KROKI W MUZEUM

    Warsztaty dla dzieci w wieku 1,5 - 3 lata. AKTUALNY PROGRAM CYKLU ZNAJDUJE SIĘ POD ADRESEM: https://www.mnw.art.pl/edukacja/dzieci-rodziny/pierwsze-kroki-w-muzeum/
  • PO PROSTU: OPROWADZANIE W PROSTYM JĘZYKU POLSKIM

    Oprowadzanie w galeriach stałych i na wystawach czasowych w Gmachu Głównym oraz Królikarni. Spotkania odbywają się w prostym języku polskim bez tłumaczenia.
  • RODZINNE NIEDZIELE / warsztaty dla dzieci w wieku 5–12 lat i ich opiekunów

    W każdą niedzielę zapraszamy na wspólne odkrywanie Muzeum. Niedziela to czas dla rodziny, a Muzeum to świetne miejsce, w którym można ciekawie spędzić czas z najbliższymi: podziwiać dzieła sztuki, zadawać trudne pytania i szukać na nie odpowiedzi, a nawet trochę się pobawić. Warsztaty odbywają się w dwóch grupach o 10.15 i 12.15.
  • RODZINNE WARSZTATY RZEŹBIARSKIE

    Zapraszamy na rodzinne warsztaty rzeźbiarskie w Muzeum Rzeźby w Królikarni. Podczas warsztatów będziemy odkrywać tajemnice i cuda kryjące się w Magazynach Studyjnych, dowiemy się z jakich materiałów można wykonać rzeźby, co inspiruje rzeźbiarzy, a także będziemy tworzyć własne przestrzenne dzieła sztuki.

  • RODZINNE WARSZTATY RZEŹBIARSKIE / FORMA I KSZTAŁT

    Rodzinne warsztaty rzeźbiarskie „Forma i kształt”/ Kacper Piszczek / 16 listopada 2025

    Podczas rodzinnych warsztatów zajrzymy do Magazynów Studyjnych XX i XXI wieku, zastanowimy się, w jaki sposób natura może inspirować artystów i artystki. Skupimy się na rzeźbach organicznych Aliny Szapocznikow znajdujących się w kolekcji Królikarni. Szczególną uwagę poświęcimy Plaży, nowemu nabytkowi, który dołączył do zbioru Muzeum. Finałem naszego spotkania będzie zadanie, w trakcie którego uczestnicy będą mogli stworzyć własne prace zainspirowane dziełami tej wybitnej rzeźbiarki.
  • SPOTKANIE NA WYSTAWIE / CZARNY KARNAWAŁ

    TECHNIKALIA U ENSORA I WOJTKIEWICZA – spotkanie na wystawie: „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz”

    Oglądając muzealne eksponaty, zwłaszcza te wykonane w duchu symbolizmu i ekspresjonizmu, skupiamy się zazwyczaj na odczytaniu treści i ukrytego w nich znaczenia. Rzadziej natomiast zadajemy sobie pytanie, w jaki sposób powstały te dzieła. Podczas spotkania na wystawie Witolda Wojtkiewicza i Jamesa Ensora wspólnie przyjrzymy się rysunkom, grafikom, obrazom i porozmawiamy o technicznych aspektach ich wykonania.
  • SPOTKANIE Z OBIEKTEM W JĘZYKU ANGIELSKIM

    Rozmowa o dziełach sztuki w stylu „slow looking”.
  • SZTUKA DLA WNUKA

    Międzypokoleniowe warsztaty dla dziadków i wnucząt w wieku 5-12 lat. AKTUALNY PROGRAM CYKLU ZNAJDUJE SIĘ POD ADRESEM: http://www.mnw.art.pl/edukacja/dzieci-rodziny/sztuka-dla-wnuka/
  • WARSZTATY DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY

    Warsztaty rysunkowo-rzeźbiarskie „Dotknąć kształtu – pomiędzy sztuką a naturą – rzeźba organiczna Aliny Szapocznikow” / 15 listopada 2025

    W trakcie warsztatów skupimy się na istocie rzeźby organicznej – tym, co było inspiracją do jej powstania i jakimi formami operowała. W Magazynach Studyjnych stworzymy szkice i projekty rzeźb, przypominających jednocześnie sylwetki ludzi i fantazyjne formacje skalne. Naszą inspiracją będzie twórczość Aliny Szapocznikow. Następnie wykonamy na podstawie szkiców własne rzeźby w glinie.
  • WARSZTATY DLA NAUCZYCIELEK I NAUCZYCIELI W MNW / OLGA BOZNAŃSKA

    Olga Boznańska – artystka końca XIX wieku / Emilia Maryniak

    Celem warsztatów jest przybliżenie twórczości jednej z najważniejszych polskich artystek, której wyrazista osobowość oraz wyjątkowy sposób malowania, przyczyniły się do wielkiego sukcesu na arenie międzynarodowej. Jednocześnie, jej postawa artystyczna była wynikiem szczególnego momentu w kulturze, kształtowanego zmianami społecznymi i nowymi ruchami artystycznymi, które pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku. Droga twórcza Olgi Boznańskiej stanowić będzie punkt odniesienia do uważniejszej analizy takich zjawisk jak realizm, czy impresjonizm, ale przede wszystkim, dominujący wówczas symbolizm. To on najsilniej wiązał się z wielką fascynacją życiem duchowym i psychologicznym człowieka oraz możliwością ich uzewnętrznienia poprzez sztukę. Tym samym, dotykał esencji twórczości malarskiej tytułowej artystki.

    Emilia Maryniak – artystka sztuk wizualnych i historyczka sztuki, absolwentka Chelsea College of Arts w Londynie oraz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się współczesną metodologią historii sztuki oraz wpływami nauki i filozofii na sztukę XX i XXI wieku.
  • WŁASNYMI RĘKOMA. KARIERY KOBIET W EDUKACJI RZEŹBIARKI

    Panel dyskusyjny towarzyszący wystawie „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” / "Własnymi rękoma. Kariery kobiet w edukacji rzeźbiarki - kiedyś, teraz i jutro."/ Prowadząca: Marta Perchuć – Burzyńska; Panelistki: dr Ewa Ziembińska, Anna Walewska, Iwona Demko, Ida Karkoszka
  • WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI / WARSZTATY SENSORYCZNE

    Czy sztukę doświadczamy tylko patrząc? Podczas warsztatów przekonany się, że dzieła w Muzeum angażują wszystkie zmysły, nie tylko wzrok. Zapraszamy do wspólnego oglądania, słuchania, dotykania, wąchania, a nawet smakowania!
  • WYKŁAD / KIERUNEK PARYŻ

    Wykłady do wystawy "Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle'a".

    Szczegółowy harmonogram wykładów: https://krolikarnia.mnw.art.pl/edukacja/programy-do-wystaw-czasowych/kierunek-paryz-polskie-artystki-z-pracowni-bourdellea/
  • WYKŁAD CZWARTKOWY

    W każdy czwartek o godzinie 18.00 zapraszamy na wykłady w Kinie MUZ oraz ich transmisję na muzealnym Facebooku. Tematy spotkań będą dotyczyły trwających w naszym Muzeum wystaw czasowych, zbiorów prezentowanych w naszych Galeriach stałych i tych przechowywanych w muzealnych magazynach, tak w Gmachu Głównym jak i oddziałach, a także ogólnie wybranych zagadnień z historii sztuki i kultury. /// HARMONOGRAM CYKLU ZNAJĄ PAŃSTWO POD ADRESEM: https://www.mnw.art.pl/edukacja/mlodziez-dorosli/wyklady-czwartkowe/
  • WYSTAWA CZASOWA "KIERUNEK PARYŻ"

    Od początku XX wieku w Polsce możemy zaobserwować niezwykłe zainteresowanie rzeźbiarstwem wśród młodych kobiet, dyscypliną, która, z racji wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, uchodziła wciąż za typowo męską. Przyglądając się karierom wielu rzeźbiarek z początku XX wieku nie sposób nie przeanalizować kwestii związanej z ich wykształceniem. W Warszawie od 1904 roku kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych, zaś w Krakowie dopiero od 1920. Wcześniej mogły się uczyć tylko w prywatnych szkołach oraz w pracowniach artystów. Fakt ten w dużej mierze przyczynił się do poszukiwania sposobów kształcenia zagranicą. Paryż, od końca XIX wieku pełnił rolę artystycznej stolicy świata. Osobowością rzeźbiarską, która przyciągała wiele polskich artystek, był Antoine Bourdelle, profesor Académie de la Grande Chaumière.


    Bourdelle dla Polaków był postacią mającą szczególne znaczenie, jako aktywy orędownik dążeń Polski do niepodległości i twórca pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu. Uczyło się u Bourdelle’a wiele wybitnych polskich artystek, które swoją twórczością i sukcesami, także na arenie międzynarodowej, wpisały się na stałe w historię sztuki m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Olga Niewska, Mika Mickun, Zofia Trzcińska-Kamińska. Bourdelle był cenionym rzeźbiarzem i pedagogiem, który starał się nie narzucać swojej wizji, ale inspirować.


    Wystawa będzie ukazywać twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek, ich związki ze sztuką mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, różnorodność form, materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty.


    Wystawa "Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" to druga wystawa z cyklu – po ekspozycji "Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku" (zrealizowana w 2023 r. w MNW) – przygotowana w ramach projektu badawczego "Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku", realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.